суботу, 12 березня 2016 р.

Українська мова 3 клас

Урок української мови
3 клас

Тема уроку: Вправи на визначення роду іменників.
                       Спостереження за родовими закінченнями іменників.

Мета уроку: Закріплювати знання учнів про рід іменника. Формувати вміння визначити рід іменників. Розвивати увагу, мовлення, спостережливість, кмітливість. Виховувати самостійність, каліграфічність письма. Сприяти вихованню бережного ставлення до хліба.
 
Тип уроку: Урок – дослідження з використанням мультимедійних технологій.

Методико – дидактичне забеспечення уроку: Телевізор, DVD, диск, підручники, картки із завданням, колоски, малюнки з колосками, зернини, предметні малюнки, сигнальні картки, конспект уроку.

Хід уроку.

ІОрганізаційний момент. Привітання з гостями. (Слайд №1)
ІІ. Етап орієнтації та покладання мети.
1. Ми починаємо урок рідної мови традиційно з нашого девізу:
Мову рідну я вивчаю,
ЇЇ люблю, не забуваю,
 Рідну мову буду знати,
Берегти і поважати.
                                                                                                        (Слайд №2)
  
2. Щоб дізнатися, про що ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці, я пропоную вам відгадати загадку:
Хата мною багата,
Людям брат я і друг.
І коли вже я в хаті –
      Буде й пісня навкруг.  
                                                                                                        (Слайд №3)
                                                                                                        (Слайд №4)

       -   Так, це хліб. Отже, сьогодні ми поговоримо про хліб, який завжди був і є багатством  людини. Але найголовніше завдання нашого уроку – навчитися визначати рід іменників, спостерігати за родовим закінченнями слів.
3. Діти, а що таке хліб ? Давайте подивимось на нашу табличку.
                                                                  Асоціативний кущ - (Слайд №5)
 Коли ми кажемо слово хліб, то ми асоціюємо і пшеничний ланом, колоском, зерном,  борошном, буханкою.
-    Чи багато треба зусиль, щоб виростити ось такий колосок? (показую).
-    Сьогодні на уроці кожен з вас спробує виростити свій колосок. Адже недаремно народна мудрість говорить : „Людину пізнають по колосу пшениці, яку вона посіяла і виростила ".                                                                (Слайд №6)
 У кожного із вас на партах лежить колосок ,який ви будете наповнювати зернинами. В кінці уроку за кількістю зернин ви зможете визначити свою оцінку.  Ваш колос буде важкий і зернистий, якщо ви будете вірно визначити рід іменників, їх родові закінчення.
 ( Учні за вірні відповіді виставляють зернини в колосок).
     



ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1.   Отже розпочинаємо нашу роботу  з підготовки „грунту". Щоб це зробити, перевіримо домашнє завдання.
-    Прочитайте іменники чоловічого роду. ( зір, слух, скарб ).
-    Прочитайте іменники жіночого роду ( можливість, людина ). Доведіть, що це іменник жіночого роду.
-    Як ви визначили іменник середнього роду ? Прочитайте їх ( середовище, спілкування ).
Оцінювання.
  2.  Молодці, ви добре справилися з домашнім завданням, тому „грунт"  готовий. Вдобрити наш грунт допоможе гра „Чарівний колосок". ( Учні передають „чарівний колосок" один одному, називаючи ланцюжком іменники 1 ряд – чоловічого роду, 2 ряд – жіночого роду, 3 ряд – середнього роду).
Оцінювання.
-  В народі  про це кажуть „Посієш вчасно, збереш рясно". (Слайд №7)
        ІV.Розвиток умінь та навичок учнів.
1.  Молодці, ви добре працювали. „Де кожний вміло робить, там і пшениця родить”.                                                                                   (Слайд №8)
Для перевірки вашої працьовитості пропоную виконати наступне завдання.
(Учні відкривають зошити, повторюють правила вірної посадки. Лічилка.)
Зошит свій я відкриваю
І під нахилом кладу.
Ручку я ось так тримаю,
Сяду вірно не зігнусь.
Якщо сяду я  рівненько,
Напишу усе гарненько!
Чисто, правильно, красиво
Всім товаришам на диво.
    2. Каліграфічна хвилинка.
Пш он еш ця  Яка пшениця, така і паляниця
      Робота над словниковим словом пшениця.
Оцінювання.
3.Малюнковий диктант
Завдання виконується у вигляді гри „Спіймай свій іменник”.
Я буду показувати малюнки, а ви будете записувати іменники потрібні вам.
 (1 група – ім. жін. роду,  ІІ група – ім. сер. роду., ІІІ група – ім. чол.. роду.)
 ( Півник, курка, козеня, білка, кіт, курча, гусак, собака, кошеня).
І ряд – ч.р. : півник, кіт, гусак
ІІ ряд – ж.р. : курка, білка, собака
ІІІ ряд – с.р. : козеня, кошеня, курча.
Оцінювання.
4. Робота за підручником.
   Виконання вправи 55
  1. Самостійне читання завдань вправи.
- Що треба зробити у вправі?
  2. Читання тексту вправи вголос.
- Яка головна думка тексту ?
( Туга за рідною домівкою).
- Навіщо Максимові колосок ?
(Він засумував за рідною домівкою, колосок нагадуватиме йому про рідне село, про широке поле, про  рідну хату).
  3.Колективне виконання 2 завдання.
-  Випиши виділені іменники, познач їх рід і закінчення ( 1 учень біля дошки).
Море, поле, колосок ,  конверт ,  нива, хатою.
-    Що ви помітили ? Яке закінчення мають іменники ч.р., ж.р., с.р. ?
(Декілька зошитів на перевірку. Оцінювання).
Щоб краще працювати, ми повинні поповнитись енергією. Проведемо енергізатор.
Енергізатор
А ми зерно сіяли, сіяли
У земельку свіжую, свіжую
І з’явились перші листочки
А з них повні, гарні колосочки!
До сонечка повернулись
І донечку усміхнулись.
Вітер колоски хитає
До зерняток промовляє :
Ви і повні, і хороші,-
Буде урожай хороший.
      5. Робота  з сигнальними картками.
-    Щоб зернина проросла, треба вірно визначити рід іменників.
Гра „Визнач рід".
( Хліб, пшениця, поле, зерно, колос, земля, жито, сонце, дощ, врожай, нива ). Завдання: визначити рід іменників.
( під час роботи з сигнальними картками 3 учні працюють індивідуально ).
Скласти речення зі словами земля, дощ, сонце
(Оцінювання).
6. Виконання вправи 52.
  Дослідження закінчень іменників. Виписати виділені іменники Визначити їх рід, позначити закінчення. Зробити висновки.
(Оцінювання)


V. Узагальнення та закріплення знань учнів.
          1.Робота в малих групах.
Знайдіть помилку у картках
1 картка     Калина (ж.р.), Вінок (с.р.), Колосся (с.р.)
2 картка     Життя (ч.р.), калина (ж.р.), край (ч.р.)
3 картка      Пшениця (с.р.), хліб (ч.р.), село (с.р.)
4 картка      місто (с.р.), хата (ж.р.), борошно (ж.р.)
5 картка      колос (с.р.), людина (ж.р.), зошит (ч.р.)
6 картка      зерно (ж.р.), хліб (ч.р.), кошеня (с.р.)
(Оцінювання).
2.Робота за підручником.
     
Виконання вправи 54
-    Яке прислів’я стосується нашої теми ?
-    Знайдіть і назвіть іменники лише чол. роду.
     Запишіть прислів’я собі до зошита.
(Оцінювання).
ІV. Підсумок уроку.
1. Наш урок підходить до кінця. Давайте підводити підсумки роботи. Що на уроці ми повторили і дізналися нового?
1)                 Іменники змінюються за родами;
2)                 Іменники мають різні закінчення в залежності від роду;
3)                 Вивчили нове словникове слово;
4)                 Повторили прислів’я про хліб.
     2. Домашнє завдання. Для закріплення матеріалу уроку додому вправа 56. Прочитати,відгадати загадки, виписати іменники – відгадки, визначити їх рід, закінчення.
3. Погляньте на плоди своєї праці. Колосок виріс на ваших очах. Але ви розумієте, що справжні колоски так швидко не ростуть. Для цього потрібна довга, важка і копітка праця хліборобів, бо трудяться вони над вирощуванням хліба протягом цілого року. Недарма в народі кажуть „Хлібові ціни немає”. (Слайд №9) Висновки. Оцінки за урок.
4. Урок закінчено. Дякую за роботу.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Сценарій родинного свята «Українські вечорниці» 2 клас

Сценарій родинного свята «Українські вечорниці» 2 клас Біля накрито столу Ганна. Розмовляє сама з собою. Ганна ...